Vem skriver den första boken?

Vem blir den första i Sverige att skriva en bok om ett oväntat resultat av ett DNA-test? Är du kanske redan på gång att skriva en sådan bok? Eller finns det en redan som jag missat?

Nyligen läste jag boken "Inheritance" av den amerikanska författaren Dani Shapiro. I USA finns idag en rad böcker som handlar om att en person fått ett oväntat svar på sitt DNA-test och detta är en av dessa. Andra handlar om bortadopterade som hittat syskon och föräldrar. Dani Shapiro berättar att hennes DNA-test visade att hennes pappa inte är hennes biologiska far. 2017 läste jag ett par andra böcker på liknande tema. En handlar om en man som är hittebarn från 1960-talet och som lyckades hitta sin biologiska släkt. Den andra handlar om en man vars far är moderns älskare i ett utomäktenskapligt förhållande på 1950-talet. Läs mer om dessa böcker.

shapiro
Boken till vänster läste jag nyligen. De andra två kan du läsa om här.

Dani Shapiros far visade sig vara en spermadonator. Hon hade som ung fått veta av sin mamma att föräldrarna tagit hjälp av en läkare på ett sjukvårdsinstitut som arbetade med artificiell insemination (kanske är beteckningen något annat i Sverige?) eftersom modern hade svårt att bli gravid och hade haft missfall. På institutet fick de hjälp med inseminationen av makens sperma. Läkaren hade betecknat deras problem som "långsam sperma" ("slow sperm" skriver hon). Men för att öka sannolikheten blandades makens sperma med en donators mer snabba eller livskraftiga sperma. Utan att föräldrarna fick veta det. Dani Shapiro blev resultatet av den anonyme donatorns spemadonation.

I boken kan du läsa om hennes jakt på den anonyme donatorn, som hon hittade inom ett par dygn, och om hennes kontakt med honom. Jag blev överraskad av hur lätt det var, men det skedde med hjälp av en nära DNA-träffs släktträd.

I amerikansk media har DNA-test och resultaten av dessa fått mycket uppmärksamhet på senare tid. Personer som hittat sin biologiska far (i de flesta fall, ibland också mor) har varit med i pratshower och intervjuats i artiklar. Polisens arbete med att hitta mördare och andra grova brottslingar har ni redan läst om. DNA-företagen uppmärksammas, inte minst sedan polisen fått möjlighet att ladda upp DNA-profiler hos FamilytreeDNA utan att vi kunder informerats. Även svensk media har börjat intressera sig för släktforsknings-DNA.

Att ta del av andras historier är förstås intressant, och att läsa om den som hittar sin biologiska familj med hjälp av DNA-test kan vara mycket gripande. Sådana fall finns ju också dokumenterade i Sverige på senare tid. Så vem här i Sverige blir först med att skriva en bok om sin egen erfarenhet?

Det är uppenbart vilket trauma en sådan här upptäckt kan föra med sig, att den man trott vara ens pappa inte är biologisk far. Sådant har hänt förr, utan DNA-test, men idag kan överraskningen i många fall säkert vara större när det inte finns någon föraning. Livet förändras i grunden. Vad betyder det för ens identitet och självbild?

Har det gått lite för fort med DNA-testningen? Har vi förförts av det spännande med att hitta nya släktingar vi inte visste om, och möjligheterna att lösa gåtor med tidigare okända fäder? Jag har inget svar. Själv tog jag DNA-test 2015 och mina bröder har testat sig under 2017 och 2018. Vi är helsyskon. Hade någon av oss fått veta från DNA-testet att det finns en annan biologisk far inblandad hade världen ställts på ända, det är jag säker på. Det hade varit något helt otänkbart, så klart. Jag tänker en hel del på dem som råkat ut för detta.

Jag är väldigt glad för DNA-testet jag gjort, och tacksam att jag genom Peter Sjölund och Magnus Bäckmark fick upp ögonen för detta för några år sedan, eftersom jag fått kontakt med tremänningar och fyrmänningar och andra avlägsna släktingar jag inte tidigare kände till. Ett par har jag träffat, och troligen inte för sista gången. Så det berikar. Nu väller träffarna in och jag vet knappt hur jag ska hinna med alla som behöver kollas upp.

Men vad händer med DNA-tester nu? Vilka kan konsekvenserna bli av dagens möjligheter till DNA-test? Kommer färre att testa sig när det visat sig att släktens brottslingar kan identifieras? Förmodligne inte. Men kanske testföretagets bristfälliga kommunikation gör att presumtiva testare tvekar. Flera vittnar om det. För vad kan hända med databasen i framtiden? Kommer män att helt sluta ställa upp som spermadonatorer, eftersom de trots lovad anonymitet numera kan spåras? Och finns det någon som idag tror att det går att begå ett brott utan att bli spårad?

18,5 miljoner människor hade gjort DNA-test förra året, enligt Wikipedia. Gör man DNA-test tror jag att man måste räkna med att det egna DNA:et för alltid gör mig spårbar, inte minst i ett ökande övervakningssamhälle och genom släktingars DNA-tester. Det positiva är att jag hittar släktingar och de hittar mig.

Länkar:

På nätet finns hur mycket som helst att läsa om och titta på om DNA-tester. I USA handlar mycket om den etniska identiteten, inte bara släktforskning.

På engelska:

Artikel om DNA-genealogen CeCe Moores arbete åt polisen. (Technology Review)

Artikel om Catherine St Clair som DNA-testet visade att hennes pappa inte är hennes biologiska far. Hon startade sedan en sluten Facebookgrupp (och en förening, tror jag) för andra i samma situation. Den heter DNA NPE Friends, NPE står för “not parent expected.” (The Atlantic)
Ett tv-inslag om Catherine St Clair. Det finns många fler inslag på liknande tema på Youtube.

Artikel om en man som var spermadonator i sin ungdom och nu blivit varse att han har 24 biologiska barn som hittat honom tack vare DNA-test. Han umngås nu med flera av dem. (NBC News)

Författaren Dani Shapiros hemsida.

En artikel där journalisten skriver om svårigheter att få bort sitt DNA-resultat från testföretagen. (Bloomberg)

Ett tv-inslag i en pratshow där en kvinna som heter Sarah träffar sin biologiska pappa för första gången. Efter att hon hittat honom via DNA-test har de haft en del kontakt. (Youtube)

Krönika om svårigheter med DNA-test och funderingar kring integritet, testföretag och minoritetsfolks DNA, om marknadskrafter kontra vetenskapen. (The Guardian)

Artikel om forskning kring etnisk identitet och oväntade DNA-resultat. Även en del kritik mot testföretagen. (New York Times)

På svenska:

Inslaget hos Tv4 som de flesta av er nog redan sett, där Torsten Simander träffar sina nya halvsyskon.

Radiopragram om adopterade Maria som hittade sin bror och Sara som hittade sin mor i Iran. (Sveriges Radio)

Asynjaarts böcker med DNA-berättelser.

Detta är bara spridda länkar till sådant jag läst och sett när jag surfat runt på nätet om DNA-test. Vill du informera dig och få fakta så ska du läsa på SSGG:s hemsida.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Errare humanum est....
Spårsändare
 

Kommentarer 7

Tom Glans den söndag, 10 februari 2019 09:22

Hej Eva, har faktiskt gått igenom precis det du skriver om och också skrivet en liten bok om det. Kontakta mig gärna på tomglans47@gmail.com så skall jag utveckla. Hälsningar Tom

Hej Eva, har faktiskt gått igenom precis det du skriver om och också skrivet en liten bok om det. Kontakta mig gärna på tomglans47@gmail.com så skall jag utveckla. Hälsningar Tom
Eva Johansson den söndag, 10 februari 2019 14:29

Tom! Tack för informationen, det låter intressant. Jag hör av mig.

Tom! Tack för informationen, det låter intressant. Jag hör av mig.
Gäst
Gäst - NPE den tisdag, 12 februari 2019 16:32

NPE brukar stå för "non-paternity event".

NPE brukar stå för "non-paternity event".
Eva Johansson den tisdag, 12 februari 2019 19:52

Ja, det stämmer, precis som det står i artikeln jag länkar till. Men Catherine St Clair har valt en annan betydelse av den förkortningen.

Ja, det stämmer, precis som det står i artikeln jag länkar till. Men Catherine St Clair har valt en annan betydelse av den förkortningen.
Carin Olofsson den fredag, 15 februari 2019 15:24

Reagerar lite över att du skriver "DNA-företagen uppmärksammas, inte minst sedan polisen fått möjlighet att ladda upp DNA-profiler hos FamilytreeDNA utan att vi kunder informerats."

FamilyTreeDNA skickade ut ett mail där de bl.a. skrev följande:
"Let me start with this categorical statement:
LAW ENFORCEMENT DOES NOT HAVE OPEN ACCESS TO THE FTDNA DATABASE.
They cannot search or "dig through" FTDNA profiles any more than an ordinary user can. As with all other genetic genealogy services, law enforcement must provide valid legal process, such as a subpoena or search warrant to receive any information beyond that which any other user can access."

Polisen får alltså inte veta mer än vi andra som laddar upp våra resultat, åtminstone inte utan att ha en stämning eller husrannsakningsorder. Så det finns ju lika lite anledning att FTDNA skulle informera oss om det, som att vi skulle få information om att alla som testar sig har laddat upp sina DNA-profiler. Det vet vi ju redan.

Reagerar lite över att du skriver "DNA-företagen uppmärksammas, inte minst sedan polisen fått möjlighet att ladda upp DNA-profiler hos FamilytreeDNA utan att vi kunder informerats." FamilyTreeDNA skickade ut ett mail där de bl.a. skrev följande: "Let me start with this categorical statement: LAW ENFORCEMENT DOES NOT HAVE OPEN ACCESS TO THE FTDNA DATABASE. They cannot search or "dig through" FTDNA profiles any more than an ordinary user can. As with all other genetic genealogy services, law enforcement must provide valid legal process, such as a subpoena or search warrant to receive any information beyond that which any other user can access." Polisen får alltså inte veta mer än vi andra som laddar upp våra resultat, åtminstone inte utan att ha en stämning eller husrannsakningsorder. Så det finns ju lika lite anledning att FTDNA skulle informera oss om det, som att vi skulle få information om att alla som testar sig har laddat upp sina DNA-profiler. Det vet vi ju redan.
Eva Johansson den fredag, 15 februari 2019 15:46

Ja, jag vet att det är så, och ändå har många reagerat på det och menar att vi borde ha informerats, vi som själva gjort test enbart i släktforskningssyfte. Polisen sysslar ju också med släktforskning när de använder FamilytreeDNA i sitt arbete men har även ett annat syfte. Dessutom är det ju polisen som lägger in test på sådana de söker information om, inte personen själv, vilket många har menat är ett annat sätt att använda företagets DNA-databas än vad vi informeras om sker normalt. Om ingen hade reagerat på detta så hade det knappast lett till någon uppmärksamhet heller. Jag har också fått mailet från FamilytreeDNA och ser personligen inte polisens involvering som negativ, men delar alltså inte den inställningen med alla som testat sig.

Ja, jag vet att det är så, och ändå har många reagerat på det och menar att vi borde ha informerats, vi som själva gjort test enbart i släktforskningssyfte. Polisen sysslar ju också med släktforskning när de använder FamilytreeDNA i sitt arbete men har även ett annat syfte. Dessutom är det ju polisen som lägger in test på sådana de söker information om, inte personen själv, vilket många har menat är ett annat sätt att använda företagets DNA-databas än vad vi informeras om sker normalt. Om ingen hade reagerat på detta så hade det knappast lett till någon uppmärksamhet heller. Jag har också fått mailet från FamilytreeDNA och ser personligen inte polisens involvering som negativ, men delar alltså inte den inställningen med alla som testat sig.
Carin Olofsson den fredag, 15 februari 2019 16:01

Nej, jag vet att det är en del som inte vågar testa sig för att de tror att "gangstrarna" ska stå utanför dörren med vapen, för att de fått veta vem som DNA-testat sig så att deras kumpan åkte fast. Personligen tror jag inte att det är så lätt för gangstrarna att få reda på den uppgiften, men eftersom informationen är knapphändig så är det nog många som tror att det bara är att mata in sitt DNA, så får man upp en lista över släktingar på skärmen.

Nej, jag vet att det är en del som inte vågar testa sig för att de tror att "gangstrarna" ska stå utanför dörren med vapen, för att de fått veta vem som DNA-testat sig så att deras kumpan åkte fast. Personligen tror jag inte att det är så lätt för gangstrarna att få reda på den uppgiften, men eftersom informationen är knapphändig så är det nog många som tror att det bara är att mata in sitt DNA, så får man upp en lista över släktingar på skärmen.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
19 april 2024

Captcha bild