Oscar Olsson föddes den 27 november 1858 i Vellinge, Malmöhus län. Hans föräldrar var skomakargesällen Truls Olsson (1831-1908) och Anna Cathrina Malmgren (1823-1912). I familjen fanns även syskonen Johan (1861-1926), Axel (1861-1949) och Elina (1864-1890).
Oscar bodde 1883-84 i Tyskland och utbildade sig till fotograf hos F. Gericke i Berlin och hos hovfotografen J. Jagermann. Tillbaka i Sverige tog han anställning hos fotografen Anders Olsson (1840-1898) på Storgatan 15 i Östersund och tog 1885 över ateljén. Fram till cirka 1920 drev han ateljén i samma lokal och han var även bosatt i samma fastighet. Han öppnade 1889 en filial på Västra Nygatan 15 i Gävle. Denna flyttade 1895 till Centralpalatset och 1896 till Drottninggatan 32. Fotografen Lisa Wetterberg (1873-1948) tog över lokalerna i Centralpalatset. Han hade även filialer i Kiruna runt sekelskiftet, i Mörsil från 1911 och i Sveg från 1912.
Oscar gifte sig 1887 med garvardottern Brita Fredrika Sandberg (1866-1929) och de fick barnen Elsa (1888-1933), Evert Everett (född 1889), Anna Birgitta (1892-1969), Eva Ingeborg (1895-1970), Anders Oskar (1899-1952) och Bengt Oskar (född 1905). Sonen Evert Everett arbetade också som fotograf, dock utan egen ateljé. Familjen flyttade 1923 till Halmstad där Oscar avled den 28 maj 1939.
Fotografi av Johan Magnus Fabian Carlsson, överkonduktör, född den 27 april 1846 i Tveta församling, Kalmar län, gift med Olivia Gustava Blom. Han dog den 20 maj 1914. Som anställd vid SJ flyttade han och familjen flera gånger och bodde i Östersund mellan 1882 - 1904. Fotografiet kan någorlunda tidsbestämmas med hjälp av anställningsnumret i uniformsmössan. (1889/1901)
Troligtvis föreställer fotot någon av Johan Magnus Fabian Carlssons döttrar. J.M.F. Carlsson var överkonduktör vid SJ och bodde i Östersund mellan 1882 och 1904. Hans döttrar hette Valfrida Maria Elisabet född 1878-03-18 i Katarina församling, Stockholm, Cecilia Teresia född 1871-05-16 i Södertälje och Ragnhild Viktoria född 1887 i Östersund, gift 1910 med Karl Rikard Rylander.
Kommentar