Peter Werner Nisswandt - down under

FAG Peter Werner Nisswandt

Per Werner Nisswandt föddes 1870 i den lilla socknen Brismene, söder om Falköping. Hans far, Carl Nisswandt (1831-1915) var lantbrukare, farfar, Johan Fredrik Nissvandt (1796-1882) kopparslagare, rådman och borgmästare i Falköping innan han slog sig ned på Tången i Brismene. Det var hans far, kopparslagaren Peter Nissvandt (1763-1815) från Norra Vram i Skåne, som i början av 1790-talet angjorde Falköping. 

Om det är någon som tycker sig känna igen efternamnet, så beror det sannolikt på den stora skandalen 1932, då H.K.H. Prins Lennart, Hertig av Småland, insisterade på att gifta sig med ofrälse fröken Karin Nissvandt från Östermalm. Hennes far, direktör Sven Georg Nissvandt var syssling till ovanstående Per Werner.

Tillbaka till den senare - känd i släkten som Werner snarare än Per. Han bodde i det längsta hemma på gården, men det finns antydningar om att han hade läshuvud. När han 1901 emigrerar till Australien står han som "Juridikstuderande". Kontakten med hemmet och föräldrarna var nästan obefintlig. Det talas om två brev, båda så klart förkomna, där han berättar att han blivit anställd som gruvingenjör, men inte var. 

Den enda ledtråd jag lyckats forska fram är en notis i en dagastidning i Brisbane från 1906, där Mr V Nisswandt nämns som ordförande i en svensk förening i staden. 

Detalj V Nisswandt Brisbane 1906

Därefter endast den stora tystnaden. Av och till har jag gjort spridda försök att hitta nya ledtrådar "down under" men alltid utan resultat. Men så plötsligt händer det ... Det kommer ständigt nya databaser, nya register, nya resurser. För att inte tala om gamla resurser som plötsligt växer till och får två miljoner nya poster. En sådan gammal trotjänare är gratissajten FIND-A-GRAVE, som ursprungligen handlade om USA men som nu spridit sig över världen. 

Plötsligt finner jag mig stirra på ovanstående notis om en PETER WERNER NISSWANDT som avlidit 1936 i Cairns, Queensland (var det där gruvan låg ?) och som ligger begravd på Cairns Cemetery. Ingen tvekan där. Av "Per" har det blivit "Peter" men annars är ju namnet intakt. Eller är det?

Jag kliver genast ut på Google och navigerar mig fram till Queenslands officiella website, där man kan beställa dödsattester och andra officiella handlingar. Jag söker på Nisswandt och alla tänkbara och otänkbara varianter på detta efternamn, men får ingen som helst träff. Men jag har ju faktiskt en exakt dödstid - kan man söka på den och kanske "Cairns" i kombination? YES!

Träffen kommer ögonblickligen:  PETER WERNER - bara så! Inget Nisswandt eller liknande ...

Jag krånglar mig fram till beställningssidan och lyckas efter diverse motgångar till sist beställa dödsattesten, som omedelbart ramlar in som PDF. Så här ser den ut:

DETALJ 5683587 Historical death image Peter Werner

Den eftersökte har alltså gjort sig av med sitt efternamn. Varför? Var det kanske för tyskklingande i en nation som efter första världskriget hatade allt vad tyskar hette. PETER WERNER heter han nu, kort och gott, och står som hönsuppfödare. Ålder 65 stämmer och även föräldrarnas namn någorlunda. CHARLES = CARL och efternamnet förmodas vara WERNER. Moderns namn är mer exakt, PAULINA LARSEN. Ogift tycks han ha varit och i stället för en bild på själva gravstenen, det brukar vara med, finns det en patetisk bild på den del av gräsmattan där i Cairns där han en gång begravdes. "Down under", så att säga.

Tänka sig! Att man skulle få uppleva detta! Det är med stor tillfredsställelse jag nu plitar in dödsdata för Per Werner Nisswandt i mina tabeller. Det är bara andra släktforskare som kan riktigt förstå och uppskatta hur oerhört viktigt det är att på detta sätt ta död på en människa ...

 

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Skriv för din släkt
DNA och arkeologi
 

Kommentarer 12

Stefan Simander den fredag, 10 november 2023 12:17

JA!!!
Tänk att man som släktforskare (icke slaktforskare märk väl, som en amerikan kallade mig) kan bli så upplivad av att kunna få en eftersökt "försvunnen" person avlivad!
Dessutom till synes alldeles GRATIS!
GRATTIS bäste Ted!
Får jag besvära om en
Trevlig Helg!
(förslagsvis släktforskar sådan!)

JA!!! Tänk att man som släktforskare (icke slaktforskare märk väl, som en amerikan kallade mig) kan bli så upplivad av att kunna få en eftersökt "försvunnen" person avlivad! Dessutom till synes alldeles GRATIS! GRATTIS bäste Ted! Får jag besvära om en Trevlig Helg! (förslagsvis släktforskar sådan!) :p
Stefan Simander den fredag, 10 november 2023 12:18

Glömde nämna att jag just precis alldeles nyss lyckats med detsamma!
I det stora landet i väster, nämligen Norge!

Glömde nämna att jag just precis alldeles nyss lyckats med detsamma! :D I det stora landet i väster, nämligen Norge! :p
Ted Rosvall den fredag, 10 november 2023 12:52

Per Werner Nissvandt dödförklarades 1927 av Vartofta & Frökinds Häradsrätt varefter en bouppteckning genomfördes där hans andelar i hemgården fördelades.

Per Werner Nissvandt dödförklarades 1927 av Vartofta & Frökinds Häradsrätt varefter en bouppteckning genomfördes där hans andelar i hemgården fördelades.
Gäst
Gäst - Magnus Hallqvist den fredag, 10 november 2023 13:14

Där var ett efternamn som kändes igen i min forskning. :-)
FF FF FF FF som var gift med Anna Nisswandt f1718 som har tre bröder, det kan ju vara nån av dom som leder ner till Teds upptäckt

Där var ett efternamn som kändes igen i min forskning. :-) FF FF FF FF som var gift med Anna Nisswandt f1718 som har tre bröder, det kan ju vara nån av dom som leder ner till Teds upptäckt
Ted Rosvall den fredag, 10 november 2023 13:24

Jajamen ... Anna Nisswandt (1718-1780) gifte sig 1747 med Per Eskilsson Stabeck och flyttade till Falkenberg.
Lillebror CHRISTIAN NISSVANDT (1724- ? ) är far till den Peter Nissvandt som hamnar i Falköping. Det har aldrig gått att få reda på när och var Christian Nissvandt dog. Han levde ännu i Norra Vram 1779 men är sedan dess totalt försvunnen.
Du nämner att Anna had tre bröder - jag har bara två i mina noteringar: Christian och Johan Nissvandt (1720-1792) - den senare tobaksfabrikör i Lund. Vem var den tredje?

Jajamen ... Anna Nisswandt (1718-1780) gifte sig 1747 med Per Eskilsson Stabeck och flyttade till Falkenberg. Lillebror CHRISTIAN NISSVANDT (1724- ? ) är far till den Peter Nissvandt som hamnar i Falköping. Det har aldrig gått att få reda på när och var Christian Nissvandt dog. Han levde ännu i Norra Vram 1779 men är sedan dess totalt försvunnen. Du nämner att Anna had tre bröder - jag har bara två i mina noteringar: Christian och Johan Nissvandt (1720-1792) - den senare tobaksfabrikör i Lund. Vem var den tredje?
Gäst
Gäst - Magnus Hallqvist den fredag, 10 november 2023 19:12

Andreas har jag som tredje namn

Kul att höra det var i mitt led du fann detta

Andreas har jag som tredje namn Kul att höra det var i mitt led du fann detta
Magnus Hallqvist den fredag, 10 november 2023 19:45

Titta just nu i Landskrona födelsebok och finner en Christina 29 mars 1724 sid 367
Då är ju frågan, finns det ytterligare ett barn?
Texten är så svår att läsa för mina ögon

Titta just nu i Landskrona födelsebok och finner en Christina 29 mars 1724 sid 367 Då är ju frågan, finns det ytterligare ett barn? Texten är så svår att läsa för mina ögon
Ted Rosvall den fredag, 10 november 2023 20:00

Nej, det är CHRISTIAN och inte CHRISTINA.

Nej, det är CHRISTIAN och inte CHRISTINA.
Magnus Hallqvist den fredag, 10 november 2023 20:26

Tänkte bifoga en bild från boken men vet inte hur man gör
Det står Elias Nissvandt dotter Christina så mycket jag kan tyda

Tänkte bifoga en bild från boken men vet inte hur man gör Det står Elias Nissvandt dotter Christina så mycket jag kan tyda
Ted Rosvall den lördag, 11 november 2023 01:00

Ja, det gör det verkligen ... Hmm, det här får jag ta en närmare titt på.
Andreas var född 1734.

0
Ja, det gör det verkligen ... Hmm, det här får jag ta en närmare titt på. Andreas var född 1734.
Maria Timashans den fredag, 10 november 2023 13:43

Såg rubriken framför mig - "från Brismene till Brisbane" - men han reste ju ännu längre norrut än så, till Cairns.
Ja, det är nog huvudsakligen släktforskare som kan finna sån glädje i att hitta bevis på var, när och hur en person avlidit.
Spännande läsning, tackar för det.

Såg rubriken framför mig - "från Brismene till Brisbane" - men han reste ju ännu längre norrut än så, till Cairns. Ja, det är nog huvudsakligen släktforskare som kan finna sån glädje i att hitta bevis på var, när och hur en person avlidit. Spännande läsning, tackar för det.
Håkan Karlsson den måndag, 01 januari 2024 10:34

Omnämd i Skara högre allm. läroverks lärljungar 1826-1859 av Elis Erlandsson, Sköfde 1925.
Brismene församling skrev honom till obefintlighetsboken 1904 "rymt för flere år sedan till Australien".
Enl. Register of Overseas Arrivals in Queensland (Queensland State, Brisbane) reste Nisswandt med Orientlinjens ångfartyg Ophir från London 1900-01-05 och anlände Queensland 1900-02-19. Han noterades som Single, 29 Years old, Farm labour & Law student

Omnämd i Skara högre allm. läroverks lärljungar 1826-1859 av Elis Erlandsson, Sköfde 1925. Brismene församling skrev honom till obefintlighetsboken 1904 "rymt för flere år sedan till Australien". Enl. Register of Overseas Arrivals in Queensland (Queensland State, Brisbane) reste Nisswandt med Orientlinjens ångfartyg Ophir från London 1900-01-05 och anlände Queensland 1900-02-19. Han noterades som Single, 29 Years old, Farm labour & Law student
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
28 april 2024

Captcha bild